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Internal Displacement, the Guiding Principles on Internal Displacement, the Principles Normative Status, and the Need for their Effective Domestic Implementation in Colombia.

Título de la revista
Autores
K. Goldman, Robert

Fecha
2021-03-14

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ISSN de la revista
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Editor
Universidad del Rosario

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Resumen
The paper briefly examines the phenomenon of internal displacement world-wide and the genesis of the United Nation’s mandate to deal with this problem. It examines key conclusions of a UN sponsored study which found that existing international law contained signifi cant gaps and grey areas in terms of meeting the needs of internally displaced persons. It also examines the origins and the content of the Guiding Principles on Internal Displacement and the normative status of these Principles. It suggests that, while not binding as such on states, the Guiding Principles have nonetheless become the most authoritative expression of minimum international standards applicable to the internally displaced and that based on state practice many, if not all, of these principles may eventually become part of customary international law. The paper also discusses the need for effective domestic implementation of the Guiding Principles, and examines how governmental authorities, the Constitutional Court and civil society organizations in Colombia, as well as inter-governmental bodies, have responded to the crisis of internal displacement in the country. While noting the adequacy of Colombia’s legislative framework on internal displacement, the paper concludes that the State has not taken the measures required to prevent future displacement or to effectively meet the protection and assistance needs of its displaced citizens.
El artículo analiza el fenómeno del desplazamiento forzado alrededor del mundo, así como la génesis del mandato de las Naciones Unidas para luchar contra este problema. Examina las conclusiones clave del estudio de la ONU que encontró que las normas existentes del derecho internacional tienen varios vacíos y zonas grises relativos a las necesidades de los desplazados internos. También analiza los orígenes y el contenido de los principios guía del desplazamiento interno, así como el estatus normativo de los mismos. Así mismo, sugiere que, a pesar de no ser vinculante para los Estados, estos principios guía se convirtieron en la expresión más autorizada de los estándares mínimos aplicables a los desplazados internos como consecuencia de la práctica estatal, es decir, que la mayoría de estos principios se volverán costumbre internacional. El artículo también señala la necesidad de que haya una implementación efectiva en el derecho interno de estos principios guía; examina cómo las autoridades gubernamentales, la Corte Constitucional y la sociedad civil en Colombia, así como las entidades intergubernamentales, respondieron a la crisis del desplazamiento interno en el país. Observando el marco legal colombiano en desplazamiento interno, el artículo concluye que el Estado no ha tomado las medidas necesarias requeridas para prevenir futuros desplazamientos o para asegurar una protección y asistencia efectivas para resolver las necesidades de los desplazados internos.
L’article analyse le phénomène du déplacement forcé dans le monde et la genèse du mandat des Nations unies pour lutter contre ce problème. On examine d’abord les conclusions-clés de l’étude de l’ONU soulignant que les normes existantes du droit international comportent des vides et des zones grises en ce qui concerne les besoins des déplacés internes. On analyse ensuite les origines et le contenu des principes directeurs du déplacement interne. On suggère que, bien que non contraignants pour les États, ces principes directeurs sont devenus l’expression la plus autorisée des standards minimums applicables aux déplacés internes comme conséquence de la pratique des États, autrement dit, que la plupart de ces principes deviendront une coutume internationale. On souligne également la nécessité d’une intégration effective de ces principes directeurs dans le droit interne. Dans le cas de la Colombie, on examine de quelle façon les autorités gouvernementales, la Cour constitutionnelle et la société civile, ainsi que les organisations intergouvernementales, ont répondu à la crise du déplacement interne dans le pays. Compte tenu du cadre légal colombien en matière de déplacement interne, la conclusion est que l’État n’a pas adopté les mesures nécessaires requises pour prévenir de futurs déplacements ni pour assurer une protection et une assistance effectives afin de répondre aux besoins des déplacés internes
Abstract
Palabras clave
Internally displaced persons , guiding principles on internal displacement. , Desplazados internos , Principios , principios guía en desplazamiento interno. , Déplacés internes , principes , principes directeurs en déplacement interne.
Keywords
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