Ítem
Solo Metadatos

La Cour Pénale Internationale à la croisée des chemins.

Título de la revista
Autores
Biad, Abdelwahab

Fecha
2010-05-28

Directores

ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad del Rosario

Buscar en:

Métricas alternativas

Resumen
Since the adoption of the Statute of Rome in July 1998, the ICC has been confronted by a number of problems. One such problem is the disagreement which persists among the members of the Assembly of Member States as to whether the crime of Aggression is one over which the Court has competence pursuant to Article 5 of the Statute. Another diffi culty is the opposition of the United States of America which, since the Bush Administration, has deployed a juridical arsenal with the aim of impeding any type of collaboration with the ICC; the tools in the arsenal include the American Service Members’ Protection Act and bilateral immunity agreements which prevent the transfer of American citizens to the Court by State members of the Rome Statute.The entry into force of the of the Statute on 1 July 2002 allowed the Court Prosecutor to initiate the fi rst investigations and processes for war crimes and crimes against humanity committed in the confl icts which have devastated certain African States (D.R.C., The Central African Republic and Uganda). The arrest warrant against the Sudanese President Omar Al Bashir for atrocities committed in Darfur demonstrates the limitations of action on the Court which cannot carry out its mandate without the cooperation of the States. Above all, the Court must confront the criticism of “double standards” and that it is an instrument of “justice for the poor”, while the “powerful” escape. The answers to these problems can be contributed to, in part, through the revision process foreseen by the Statute nine years after its entry into force.
Desde la adopción del Estatuto de Roma en julio de 1998, la CPI está confrontada a varios problemas, entre los que se encuentra el desacuerdo que persiste entre la Asamblea de Estados parte relativo a la defi nición del crimen de agresión, que es uno de los crímenes de competencia de la Corte de acuerdo con el artículo 5 del Estatuto. Otra difi cultad es la oposición de los Estados Unidos de América desde que la administración Bush desplegó todo un arsenal jurídico destinado a impedir cualquier tipo de colaboración con la CPI con el American Service Members’ Protection Act y los acuerdos bilaterales de inmunidad destinados a prevenir la entrega de ciudadanos estadounidenses a la Corte por parte de los Estados miembros del Estatuto de Roma.La entrada en vigor de su Estatuto el 1 de julio de 2002 le permitió al Fiscal de la Corte iniciar las primeras investigaciones y procesos por crímenes de guerra y por crímenes contra la humanidad cometidos en los conflictos que destrozan ciertos Estados africanos (R.D.C., República Centroafricana, Uganda). La orden de detención contra el presidente sudanés Omar Al Bashir por las atrocidades cometidas en Darfur muestra los límites de la actuación de la Corte, al no poder ejecutar su mandato sin la cooperación de los Estados. La Corte debe enfrentarse a las críticas relativas al “doble estándar” y de ser un instrumento de “justicia para los pobres” de la que se escaparían los “poderosos”. Las respuestas a estos problemas podrían ser aportadas, en parte, en el marco de los procesos de revisión previstos por el Estatuto de Roma nueve años después de su entrada en vigor.
La protection internationale des droits de l’homme est fondée sur le principe d’universalité qui caractérise cette préoccupation du droit international ; mais l’intervention de critères de sélectivité entraîne une discordance dans les résultats.Différents facteurs limitent la protection effective : il n’y a pas véritablement de clarté sur des concepts comme : caractère obligatoire et exigibilité des instruments, normes de ius cogens et hiérarchie des normes, influence de la conjoncture politique et des relations internationales entre États. Les États délèguent l’accomplissement de leurs obligations aux différentes organisations internationales ; les États sont sélectifs en soi, par des politiques contingentes ; les institutions régionales, en incluant dans leurs décisions des thèmes non juridiques, encouragent la sélectivité.Pour y faire face, le droit international doit rétablir les valeurs originelles, revenir aux origines de la protection internationale et à l’objectif de fournir aux individus un accès direct aux institutions internationales, de manière à garantir tant l’État de droit que l’impartialité professionnelle, ainsi que les changements institutionnels nécessaires pour faire de la protection recherchée une réalité universelle.
Abstract
Palabras clave
Assembly of State Parties , Preliminary Chamber , United Nations Charter , International Law Commission , Competence , Security Council , Crimes Against Humanity , the Crime of Aggression , the Crime of Genocide , War Crimes , Geneva Conventions , Immunities , Judges , Asamblea de los Estados parte , Sala de Cuestiones Preliminares , Carta de las Naciones Unidas , Comisión de Derecho Internacional , competencia , Consejo de Seguridad , crímenes de lesa humanidad , crimen de agresión , crimen de genocidio , crímenes de guerra. , universalité , sélectivité , droit international , droits de l’homme , protection , réforme institutionnelle , principes , institutions régionales.
Keywords
Buscar en: