Show simple item record

dc.creatorLeón-Palacios, Paulo-Cesar 
dc.date.accessioned2020-05-11T05:03:38Z
dc.date.available2020-05-11T05:03:38Z
dc.date.created2017
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2145-132X
dc.identifier.urihttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/21940
dc.descriptionEl artículo describe el contexto artístico, social y cultural del teatro bogotano de los años 1960 y 1970, a partir de cinco casos centrales (la Casa de la Cultura, los teatros La Candelaria, La Mama y Libre, y la Corporación Colombiana de Teatro). Se muestra que el teatro fue una práctica cultural que produjo una intensa refl exión sobre el arte moderno y temas álgidos de la historia colombiana contemporánea como la violencia o la exclusión política y social. Se ahonda en las tensiones entre artistas de teatro e instituciones, en las conexiones entre estos grupos y en los vínculos del teatro con grupos de izquierda. Se insiste en que hubo una dialéctica entre elementos nacionales y transnacionales, y una confusión de lo artístico y lo político. Se usaron archivos públicos y privados ubicados en Nueva York, ciudad de México y Bogotá.
dc.description.abstractThe article describes the artistic, social and cultural context of Bogota's theatre in the 1960's and 1970's, based on four main cases (la Casa de la Cultura, La Candelaria, La Mama, Teatro Libre, and la Corporación Colombiana de Teatro). This shows that theatre was a cultural practice that brought about a strong concern on modern art and difficult issues of the colombian contemporary history such Violence or political and social exclusion. At the same time, the article gets a deep inside on the tensions between theatre artists and institutions, the connections among these troupes and the ties between theaters and left groups. It insists on the dialectic between national and transnational elements and points out the confusion of art and politics. It were employed public and private archives located in New York, Mexico City and Bogota.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.relation.ispartofHiSTOReLo, ISSN: 2145-132X Vol. 9, No. 17 (2017) pp. 49-83
dc.relation.urihttps://revistas.unal.edu.co/index.php/historelo/article/view/54732/pdf
dc.subjectTeatro
dc.subjectHistoria social
dc.subjectHistoria del siglo XX
dc.subject.ddcSociología & antropología 
dc.titleUna experiencia estética de lo político : El teatro en Bogotá durante los años 1960 y 1970
dc.typereview
dc.subject.keywordTheatre
dc.subject.keywordSocial history
dc.subject.keywordTwentieth century history
dc.subject.keywordColombia
dc.rights.accesRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.type.spaRevisión
dc.rights.accesoAbierto (Texto Completo)
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.creator.googleLeón Palacios, Paulo César
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15446/historelo.v9n17.54732
dc.title.TranslatedTitleAn esthetic experience of politics: Bogota's theatre during the 1960's and 1970's ; An Esthetic Experience of Politics: Bogota’s Theatre during the 1960’s and 1970’s’s
dc.relation.citationEndPage83
dc.relation.citationIssueNo. 17
dc.relation.citationStartPage49
dc.relation.citationTitleHiSTOReLo
dc.relation.citationVolumeVol. 9
dc.source.instnameinstname:Universidad del Rosario
dc.source.reponamereponame:Repositorio Institucional EdocUR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record