Ítem
Acceso Abierto

Does free information provision crowd out costly information acquisition? It’s a matter of timing

Título de la revista
Autores
Aycinena Abascal, Diego
Elbittar, Alexander
Gomberg, Andrei
Rentschler, Lucas

Fecha
2020-08-24

Directores

ISSN de la revista
Título del volumen
Editor

Buscar en:

Métricas alternativas

Resumen
La sabiduría convencional sugiere que prometerle a un agente información gratuita desplazaría la costosa adquisición de información. Demostramos teóricamente que esta intuición solo se sostiene como un caso filo de cuchillo donde los priores son simétricos. Para los antecedentes asimétricos, se predice que los agentes aumentarán su adquisición de información cuando se les prometa información gratuita en el futuro. Probamos en el laboratorio si tal desplazamiento ocurre tanto para los anteriores simétricos como asimétricos. Encontramos apoyo teórico para las predicciones: cuando los antecedentes son asimétricos, la promesa de información "gratuita" en el futuro induce a los sujetos a adquirir información costosa que de otra manera no estarían adquiriendo.
Abstract
Conventional wisdom suggests that promising an agent free information would crowd out costly information acquisition. We theoretically demonstrate that this intuition only holds as a knife-edge case where priors are symmetric. For asymmetric priors, agents are predicted to increase their information acquisition when promised free information in the future. We test in the lab whether such crowding out occurs for both symmetric and asymmetric priors. We find theoretical support for the predictions: when priors are asymmetric, the promise of future “free” information induces subjects to acquire costly information which they would not be acquiring otherwise.
Palabras clave
Adquisición de información , Ignorancia racional , Experimentos
Keywords
Information acquisition , Rational ignorance , Experiments
Buscar en:
Aycinena, Diego; Elbittar, Alexander; Gomberg, Andrei; Rentschler, Lucas (2020) Does free information provision crowd out costly information acquisition? It’s a matter of timing. Universidad del Rosario, Department of Economics, Documentos de trabajo economía. 33 pp.