Identidad Institucional CRAI
Logo EdocUR
    • English
    • español
    • português
  •  Work Submission
  •  FAQs
  • English 
    • English
    • español
    • português
  • Login

Contacto

Twitter

Facebook

Youtube

View Item 
  •   Repositorio Institucional EdocUR - Universidad del Rosario
  • Sello editorial
  • Revistas
  • Desafíos
  • View Item
  •   Repositorio Institucional EdocUR - Universidad del Rosario
  • Sello editorial
  • Revistas
  • Desafíos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Policy of Familiarity. Towards a Political Ethnography of Affective Practices

  • Exportar citas ▼
    • Exportar a Mendeley
    • Exportar a BibTex
Thumbnail
Date
2019-07-01
Author
Luján Verón, David
Métricas

Share
Citation
URI
https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/desafios/a.7292
https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/29386

Summary

En este artículo se vinculan algunas contribuciones de la antropología del estado y el clientelismo para iluminar la dimensión afectiva de las relaciones clientelares entre políticos profesionales, burócratas, dirigentes vecinales y vecinos, en un contexto local chileno. La tesis principal invita a categorizar sus prácticas como una 'política de la familiaridad', donde se invoca el conocimiento mutuo, confianza y emociones, para generar correspondencia e inhibir la diferencia así como el conflicto. Esta aproximación, se dirá, permite observar más fina y adecuadamente el entramado de relaciones sociales en juego. Las conclusiones, a manera de cierre, animan a otorgar centralidad a las emociones en el estudio de las relaciones políticas en general y las relaciones clientelares en particular despojándose de prejuicios racionalistas e individualistas.
Abstract
In this article, some contributions from the anthropology of the state and clientelism are linked to illuminate the affective dimension of client relationships between professional politicians, bureaucrats, neighborhood leaders, and neighbors in a local Chilean context. The main thesis categorizes their practices as a 'familiarity policy', through which mutual knowledge, trust and emotions are invoked to generate concord, and inhibit disagreement and conflict. This approach allows us to observe the network of social relations in play in a more granular and adequate fashion. Conclusions encourage placing emotions at center stage in the study of political relations in general and clientelistic relations in particular, stripping it of rationalist and individualist prejudices.
Subject
Emociones ; estado ; clientelismo ; municipios ; Chile ; Emotions ; state ; clientelism ; municipalities ; Chile ; emoções ; estado ; clientelismo ; municípios ; Chile ;

Source link

https://revistas.urosario.edu.co/index.php/desafios/article/view/7292...

Show full item record

Collections
  • Desafíos [520]
Política de Acceso Abierto URPortal de Revistas URRepositorio de Datos de Investigación URCiencia Abierta UR
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsTitlesAuthorsTypeSubjectsAdvisorBy Issue DateThis CollectionTitlesAuthorsTypeSubjectsAdvisorBy Issue Date

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Política de Acceso Abierto URPortal de Revistas URRepositorio de Datos de Investigación URCiencia Abierta UR