Show simple item record

dc.creatorLara-Rodriguez, Gustavo 
dc.date.accessioned2014-07-09T15:56:07Z
dc.date.available2014-07-09T15:56:07Z
dc.date.created2010-05-18
dc.date.created2010-05-18
dc.date.issued2010
dc.identifierhttp://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/549
dc.identifier.urihttp://repository.urosario.edu.co/handle/10336/7544
dc.descriptionThese writing conceive formation in formative research as a complex process that demands simultaneous and congruent actions in the objective, subjective and intersubjective fields, adjusted to a careful and progressive planification in order to form teachers, students and management staff as university actors of research processes. Integral formation in formative research into health area demands a comprehensive and broad perspective encompassing science, moral and art, or objective truth, subjective veracity and intersubjective equity. All means must meet towards a strong and developmental formative research culture capable of nourishing subjects engaged in systematic self-questioning, interaction and argumentated debate at the interior of communities of pairs. In the same way, they must have rigorous methodological formation in order to approach the study objects.
dc.descriptionEl presente escrito concibe la formación en investigación formativa como un proceso complejo, que demanda acciones simultáneas y congruentes en los terrenos objetivo, subjetivo e intersubjetivo, planificados cuidadosa y progresivamente para dar forma a los actores que la desarrollan en el ámbito universitario (docentes, alumnos y administrativos). La formación integral en investigación formativa en el área de la salud requiere una perspectiva amplia y ‘comprehensiva’ de facilitación de procesos en los escenarios de la ciencia, el arte y la moral o en los mundos de la verdad objetiva, la veracidad subjetiva y la equidad intersubjetiva. Implica también el desarrollo y mantenimiento de una cultura de investigación formativa que incentive sujetos comprometidos con la autoindagación sistemática, la interacción y el debate argumentado al interior de comunidades de pares, con una formación metodológica rigurosa para aproximarse a los objetos de estudio.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.relation.urihttp://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/549/473
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.sourceRevista Ciencias de la Salud; Vol. 4 (2006): Número especial
dc.sourceRevista Ciencias de la Salud; Vol. 4 (2006): Número especial
dc.sourceRevista Ciencias de la Salud; Vol. 4 (2006): Número especial
dc.source2145-4507
dc.source1692-7273
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional EdocUR
dc.sourceinstname:Universidad del Rosario
dc.subjectcomplejidad
dc.subjectFormative research
dc.subjectcomplexity
dc.subjectInvestigación formativa
dc.subjectenacción
dc.subjectenaction
dc.subjectsubjectivity
dc.subjectsubjetividad
dc.subjectintersubjetividad
dc.subjectintersubjetivity
dc.subjectobjetividad
dc.subjectobjectivity
dc.titleFormative Research. An Integral Vision for Health Professionals
dc.titleInvestigación formativa. Una visión integral para profesiones de la salud
dc.typearticle
dc.publisherUniversidad del Rosario
dc.rights.accesRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.type.spaArtículo
dc.rights.accesoAbierto (Texto completo)
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.format.tipoDocumento


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0