Pregrado en Ciencia Política y Gobiernohttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/6222024-03-29T11:56:29Z2024-03-29T11:56:29Z7801A complexity-based diagnostic on the democratic unity roundtable mud: problems and alternatives (2008-2016)Salazar Marín, María Emiliahttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/126432021-06-03T05:46:26Z2016-01-01T00:00:00Zdc.title: A complexity-based diagnostic on the democratic unity roundtable mud: problems and alternatives (2008-2016)
dc.description.abstract: This exploratory paper studies the Venezuelan
political movement Democratic Unity Roundtable MUD
(Mesa de la Unidad Democrática), created to oppose the
socialist government ruling in the country. The critique is
done from a complexity science standpoint. Some key concepts
of complex systems are used to explicate the functioning and
organization of the MUD. This with the aim of generating a
comprehensive diagnostic of the problems it faces, and
providing new insights into detrimental behaviors and
practices the party currently holds. The complexity approach
to its problems help understand better the sociopolitical
context that frames the party and, ultimately, propose
solutions to the cohesion problems it presents.
dc.description: Este trabajo exploratorio estudia al movimiento político Mesa de la Unidad Democrática (MUD), creada con el fin de oponerse la Gobierno socialista existente en venezuela. La crítica que este documento realiza, parte desde el punto de vista de la Ciencia de la Complejidad. Algunos conceptos clave de sistemas complejos han sido utilizados para explicar el funcionamiento y organización de la MUD, esto con el objetivo de generar un diagnóstico integral de los problemas que enfrenta, y evidenciar las nuevas percepciones sobre comportamientos perjudiciales que el partido tiene actualmente. Con el enfoque de la complejidad se pretende ayudar a comprender mejor el contexto que enmarca al partido y, para, finalmente aportar una serie de soluciones a los problemas de cohesión que presen
2016-01-01T00:00:00ZSalazar Marín, María EmiliaThis exploratory paper studies the Venezuelan
political movement Democratic Unity Roundtable MUD
(Mesa de la Unidad Democrática), created to oppose the
socialist government ruling in the country. The critique is
done from a complexity science standpoint. Some key concepts
of complex systems are used to explicate the functioning and
organization of the MUD. This with the aim of generating a
comprehensive diagnostic of the problems it faces, and
providing new insights into detrimental behaviors and
practices the party currently holds. The complexity approach
to its problems help understand better the sociopolitical
context that frames the party and, ultimately, propose
solutions to the cohesion problems it presents.Aciertos y desaciertos en la formulación de la Política Pública de Restitución de Tierras del Gobierno de Juan Manuel Santos. Periodo 2010 - 2013Patiño Moreno, María Fernandahttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/104672021-06-03T05:47:39Z2015-01-01T00:00:00Zdc.title: Aciertos y desaciertos en la formulación de la Política Pública de Restitución de Tierras del Gobierno de Juan Manuel Santos. Periodo 2010 - 2013
dc.description.abstract: The interest of this paper is to evaluate the design and formulation of Public Land Restitution Policy of the Government of Juan Manuel Santos. The text seeks to establish the successes and failures of the process, to show in particular, that although the Land Restitution proposed by the Government was created to overcome the inequalities associated with land ownership in Colombia, its formulation has been insufficient to meet the demands of the victims of armed conflict. The research has as the main theoretical framework the two models for the analysis of public policies proposed by the University of Rosario as to understand how to carry out this public policy formulation was used.
dc.description: El interés de esta monografía es analizar el diseño y la formulación de la Política Pública de Restitución de Tierras del Gobierno de Juan Manuel Santos. En particular, se busca establecer los aciertos y los desaciertos de dicho proceso para evidenciar que si bien la Restitución de Tierras propuesta por el Gobierno fue creada con el propósito de superar las desigualdades asociadas a la tenencia de tierras en Colombia, su formulación ha sido insuficiente para responder a las demandas de las víctimas del conflicto armado. Para tal fin se utilizan los dos modelos para el análisis de políticas públicas propuestos por la Universidad de Rosario como la herramienta teórica principal que permite entender cómo se llevo a cabo la formulación de esta política pública.
2015-01-01T00:00:00ZPatiño Moreno, María FernandaThe interest of this paper is to evaluate the design and formulation of Public Land Restitution Policy of the Government of Juan Manuel Santos. The text seeks to establish the successes and failures of the process, to show in particular, that although the Land Restitution proposed by the Government was created to overcome the inequalities associated with land ownership in Colombia, its formulation has been insufficient to meet the demands of the victims of armed conflict. The research has as the main theoretical framework the two models for the analysis of public policies proposed by the University of Rosario as to understand how to carry out this public policy formulation was used.Aciertos y falencias en la formulación de la política pública del sector educativo distrital focalizada en la población desplazada en el marco del Plan Bogotá una gran escuela 2004-2008Rubio Castiblanco, Camilo Enriquehttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/53162023-11-16T16:49:30Z2008-01-01T00:00:00Zdc.title: Aciertos y falencias en la formulación de la política pública del sector educativo distrital focalizada en la población desplazada en el marco del Plan Bogotá una gran escuela 2004-2008
dc.description: La presente monografía constituye una aproximación al análisis de las Políticas
Públicas del sector educativo en la ciudad de Bogotá y asume como principal objeto
de estudio el establecimiento de los aciertos y falencias en la formulación de los
programas e iniciativas tendientes a la prestación de tales servicios en sectores
poblacionales de alta vulnerabilidad. En este caso se focalizan los planteamientos del
programa de gobierno de la Alcaldía Mayor de Bogotá en el período comprendido
entre los años 2004 y 2005 en relación con las comunidades en situación de
desplazamiento forzado. En consecuencia el marco de referencia de la evaluación se
circunscribe a los enunciados contenidos en el Plan de desarrollo Bogotá Sin
Indiferencia y el Plan sectorial Bogotá una Gran Escuela y éstos a su vez,
relacionados con su pertinencia y articulación frente a los lineamientos
internacionales y la normatividad nacional en materia de desplazamiento.
2008-01-01T00:00:00ZRubio Castiblanco, Camilo EnriqueActores y factores del contexto institucional que permiten entender la discusión y aprobación de la Ley 975 de 2005Guevara Cifuentes, Stefany Xiomarahttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/128012021-06-03T05:45:17Z2016-01-01T00:00:00Zdc.title: Actores y factores del contexto institucional que permiten entender la discusión y aprobación de la Ley 975 de 2005
dc.description.abstract: The research is a case study that aims to analyze how factors of the institutional context and the ability of certain actors to influence are reflected in the discussion and approval of the Law 975 of 2005. Factors of the institutional context and the capacity of influence in the positions taken by the political and social actors at different stages of the legislative process and the decisions that were taken to the approval of the Law on two fundamental elements, which are the political crime and a reduction in sentence. For this, it is taking into account the new institutional approach and the concept of agency.
dc.description: El trabajo de investigación es un estudio de caso que pretende analizar la forma en que factores del contexto institucional y la capacidad de influencia de ciertos actores se reflejan en la discusión y aprobación de la Ley 975 de 2005. Factores del contexto institucional y la capacidad de influencia sobre las posiciones asumidas por los actores políticos y sociales en las diferentes etapas del proceso legislativo y sobre las decisiones que se tomaron para la aprobación de la Ley, en torno a dos elementos fundamentales de ésta que son el delito político y la rebaja de penas. Para ello, se tiene en cuenta el enfoque neo-institucional y el concepto de agencia.
2016-01-01T00:00:00ZGuevara Cifuentes, Stefany XiomaraThe research is a case study that aims to analyze how factors of the institutional context and the ability of certain actors to influence are reflected in the discussion and approval of the Law 975 of 2005. Factors of the institutional context and the capacity of influence in the positions taken by the political and social actors at different stages of the legislative process and the decisions that were taken to the approval of the Law on two fundamental elements, which are the political crime and a reduction in sentence. For this, it is taking into account the new institutional approach and the concept of agency.Alcance de la propuesta político-normativa de Brasil al mundo: la responsabilidad al proteger como reforma a la responsabilidad de proteger (2011-2014)Gómez Naranjo, Maria Paulahttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/136722021-06-03T05:48:16Z2017-01-01T00:00:00Zdc.title: Alcance de la propuesta político-normativa de Brasil al mundo: la responsabilidad al proteger como reforma a la responsabilidad de proteger (2011-2014)
dc.description.abstract: The main objective of this case study focuses on its will to analyze how the RWP, as a legal-political framework capable of transforming the R2P Doctrine, could promote Brazil’s national interest. Thus, this study will try to prove, if the nine points stated on the RWP Concept Note of 2011 are an strategic proposal of Brazil’s State´s Policy as emerging power, that seeks to benefit its HH.RR political leadership.
The methology that will be applied all along this study in order to answer to the research´s question, will mainly be qualitative, descriptive and analytical. Regarding the sources used through this research, they will be essentially secondary sources, such as academic publications and primary sources like newspapers, scientific magazines, GA and SC Resolutions, presidential speeches and government officials’ declarations and statements.
dc.description: El objetivo general de este estudio de caso es analizar de qué manera la RWP, como propuesta político-normativa capaz de transformar la Doctrina de R2P, puede favorecer el interés nacional de Brasil. De este modo, se tratará de probar, si los nueve puntos expuestos en el Concept Note sobre la RWP en el 2011 son una propuesta estratégica de la política de Estado de Brasil como potencia emergente, que busca mediante la transformación de la Doctrina de R2P, favorecer su liderazgo político en materia de DDHH.
El método que se utilizará para responder a la pregunta de investigación de éste proyecto será en su totalidad cualitativo, descriptivo y analítico. En lo que respecta a las fuentes, se usaran fuentes secundarias como artículos académicos y fuentes empíricas provenientes de noticias de periódicos, revistas, resoluciones AG y del CS de la ONU y discursos presidenciales y declaraciones de funcionarios del gobierno.
2017-01-01T00:00:00ZGómez Naranjo, Maria PaulaThe main objective of this case study focuses on its will to analyze how the RWP, as a legal-political framework capable of transforming the R2P Doctrine, could promote Brazil’s national interest. Thus, this study will try to prove, if the nine points stated on the RWP Concept Note of 2011 are an strategic proposal of Brazil’s State´s Policy as emerging power, that seeks to benefit its HH.RR political leadership.
The methology that will be applied all along this study in order to answer to the research´s question, will mainly be qualitative, descriptive and analytical. Regarding the sources used through this research, they will be essentially secondary sources, such as academic publications and primary sources like newspapers, scientific magazines, GA and SC Resolutions, presidential speeches and government officials’ declarations and statements.Alcances de la legislación colombiana frente a las dinámicas políticas y culturales de reconocimiento de las comunidades musulmanas en Bogotá (1991-2013)Acuña Pardo, Maríahttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/114552021-06-03T05:45:58Z2015-01-01T00:00:00Zdc.title: Alcances de la legislación colombiana frente a las dinámicas políticas y culturales de reconocimiento de las comunidades musulmanas en Bogotá (1991-2013)
dc.description.abstract: The main objective of this Project is to determine how the legislation have affected the stages of political and cultural dynamics of participation of Muslim communities in Bogota. Those dynamics are derivative of the interaction between the minorities and the dominant culture. The Constitution of 1991 provided the basis for the protection of religious and cultural minorities, in this way, the problems about integration, the recognition of the community and the challenges of regulations, are approach form the perspective of the religious leaders. To achieve this purpose, the theory of public space by Iris Marion Young, and the identity of Charles Taylor will be used.
dc.description: El principal objetivo de esta monografía es determinar cómo la legislación ha incidido en la ampliación de los escenarios de participación en las dinámicas políticas y culturales de las comunidades musulmanas en Bogotá, derivadas de la interacción entre las comunidades minoritarias –para este caso, la comunidad musulmana en Bogotá- y la cultura dominante. Desde la Constitución de 1991, se sentaron las bases para la protección de las minorías religiosas y culturales, es por ello, que se aborda desde la perspectiva de los líderes religiosos los problemas referentes a la integración y el reconocimiento de la comunidad, y los desafíos que representa la normatividad. Para el desarrollo de este propósito, se utilizara la teoría de la esfera pública de Iris Marion Young, y la de identidad de Charles Taylor.
2015-01-01T00:00:00ZAcuña Pardo, MaríaThe main objective of this Project is to determine how the legislation have affected the stages of political and cultural dynamics of participation of Muslim communities in Bogota. Those dynamics are derivative of the interaction between the minorities and the dominant culture. The Constitution of 1991 provided the basis for the protection of religious and cultural minorities, in this way, the problems about integration, the recognition of the community and the challenges of regulations, are approach form the perspective of the religious leaders. To achieve this purpose, the theory of public space by Iris Marion Young, and the identity of Charles Taylor will be used.Alcances y limitaciones de la implementación de la política pública de seguridad ciudadana en Bogotá, durante la administración de Luis Eduardo Garzón. (2004-2007)Martelo Puentes, Lina Mariahttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/134022021-06-03T05:48:12Z2017-01-01T00:00:00Zdc.title: Alcances y limitaciones de la implementación de la política pública de seguridad ciudadana en Bogotá, durante la administración de Luis Eduardo Garzón. (2004-2007)
dc.description.abstract: The central theme of this research is the analysis of the citizen security policy implemented between 2004 and 2008, in order to address it, its main objective was to establish the scope and limitations of the same. Likewise, the hypothesis that "The implementation of the public policy of citizen security in Bogotá during the administration of Luis Eduardo Garzón, achieved a decrease in criminality in the city in relation to high-impact crime. However, the decline in crime was not only due to the public policies implemented but also to the intervention of external factors such as the actions of some groups outside the law. Also the policy was limited by a weak citizen participation. " The methodological approach was qualitative and with a theoretical perspective of the analysis of the public policies, taking into account mainly the moment of the implementation. The sources that were taken into account in this investigation were secondary.
dc.description: El tema central de esta investigación es el análisis de la política de seguridad ciudadana implementada entre 2004 y 2008, para abordarlo se tuvo como objetivo central establecer los alcances y limitaciones de la misma. Así mismo se propone la hipótesis que sostiene que “La implementación de la política pública de seguridad ciudadana en Bogotá durante la administración de Luis Eduardo Garzón, logró una disminución de la criminalidad en la ciudad respecto de los delitos de alto impacto. No obstante la disminución de la criminalidad no solo se dio gracias a las políticas públicas implementadas sino por la intervención de factores externos tales como el accionar de algunos grupos al margen de la ley. Así mismo la política se vio limitada por una débil participación ciudadana.”. El enfoque metodológico fue cualitativo y con una perspectiva teórica del análisis de las políticas públicas, teniendo en cuenta principalmente el momento de la implementación. Las fuentes que se tuvieron en cuenta en esta investigación fueron secundarias.
2017-01-01T00:00:00ZMartelo Puentes, Lina MariaThe central theme of this research is the analysis of the citizen security policy implemented between 2004 and 2008, in order to address it, its main objective was to establish the scope and limitations of the same. Likewise, the hypothesis that "The implementation of the public policy of citizen security in Bogotá during the administration of Luis Eduardo Garzón, achieved a decrease in criminality in the city in relation to high-impact crime. However, the decline in crime was not only due to the public policies implemented but also to the intervention of external factors such as the actions of some groups outside the law. Also the policy was limited by a weak citizen participation. " The methodological approach was qualitative and with a theoretical perspective of the analysis of the public policies, taking into account mainly the moment of the implementation. The sources that were taken into account in this investigation were secondary.Alcances y limitaciones de la implementación de políticas públicas en materia de convivencia ciudadana en la ciudad de Bogotá. Estudio de caso Programa Goles en Paz. Periodo de estudio 1999-2011Puerto Ortiz, Emanuelhttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/39162021-06-03T05:46:55Z2012-01-01T00:00:00Zdc.title: Alcances y limitaciones de la implementación de políticas públicas en materia de convivencia ciudadana en la ciudad de Bogotá. Estudio de caso Programa Goles en Paz. Periodo de estudio 1999-2011
dc.description.abstract: This document refers to the analysis of the achievements and limitations of one of the most interesting public policy done by public authorities in the city of Bogota: “Goles en Paz” Program during 1999-2011. This policy was established in the administration of Enrique Peñalosa, then Antanas Mockus gave continuity to the process and next Mayors Luis Eduardo Garzón and Samuel Moreno strengthened the process that had started in 1999. “Goles en Paz” is a public policy that believes and works towards coexistence and citizen security, inside and outside the stadiums and in the neighborhoods of Bogotá. This document has three chapters. The first chapter analyzes the phenomenon of “barras bravas” in the city. The second chapter defines what a public policy is, and within this definition the elements in the “Goles en Paz” Program are also recognized. Finally, the third chapter specifies the achievements and limitations that have been occurring in “Goles en Paz” during these twelve years of study.
dc.description: Este Trabajo de Grado se refiere al análisis de los alcances y limitaciones de una de las políticas públicas más interesantes que ha adelantado las autoridades de Bogotá en materia de convivencia ciudadana: El Programa Goles en Paz durante el periodo 1999-2011. Dicha política pública fue creada en la administración de Enrique Peñalosa, luego en la Alcaldía de Antanas Mockus se le dio continuidad al proceso y en las Alcaldías de Luis Eduardo Garzón y Samuel Moreno se fortaleció el proceso que se había iniciado en el año de 1999. Hay que tener en cuenta que Goles en Paz es una política pública Distrital que le apuesta a la convivencia y la seguridad ciudadana, dentro y fuera de los estadios, en las localidades y los barrios de Bogotá y precisamente a lo largo de este documento se pretende realizar un recuento de los principales alcances y limitaciones que ha tenido el Programa en estos doce años de estudio. Para esto el trabajo de grado cuenta con tres capítulos. En el primero se da a conocer y se analiza el fenómeno de las barras bravas en la ciudad. En el segundo capítulo se define qué es una política pública y se reconoce los elementos de dicha definición en el Programa Goles en Paz. Finalmente, en el tercer capítulo se concretan los alcances y limitaciones que ha venido presentando Goles en Paz durante estos doce años de estudio.
2012-01-01T00:00:00ZPuerto Ortiz, EmanuelThis document refers to the analysis of the achievements and limitations of one of the most interesting public policy done by public authorities in the city of Bogota: “Goles en Paz” Program during 1999-2011. This policy was established in the administration of Enrique Peñalosa, then Antanas Mockus gave continuity to the process and next Mayors Luis Eduardo Garzón and Samuel Moreno strengthened the process that had started in 1999. “Goles en Paz” is a public policy that believes and works towards coexistence and citizen security, inside and outside the stadiums and in the neighborhoods of Bogotá. This document has three chapters. The first chapter analyzes the phenomenon of “barras bravas” in the city. The second chapter defines what a public policy is, and within this definition the elements in the “Goles en Paz” Program are also recognized. Finally, the third chapter specifies the achievements and limitations that have been occurring in “Goles en Paz” during these twelve years of study.Alcances y limitaciones de la política pública de Recuperación y Manejo del Espacio Público del Distrito Capital. Estudio de Caso: Programa de Renovación, Recuperación y Revalorización de Espacios Públicos encaminado a la reubicación de los vendedores ambulantes en kioscos fijos. Periodo de estudio: 2006-2010Velásquez Casasbuenas, Ricardo Andréshttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/50092021-06-03T05:47:25Z2013-01-01T00:00:00Zdc.title: Alcances y limitaciones de la política pública de Recuperación y Manejo del Espacio Público del Distrito Capital. Estudio de Caso: Programa de Renovación, Recuperación y Revalorización de Espacios Públicos encaminado a la reubicación de los vendedores ambulantes en kioscos fijos. Periodo de estudio: 2006-2010
dc.description.abstract: The present study is focuses on a public policy that has been conducted in the framework of the implementation of improvements aimed at the recovery of public space in Bogota City: The Renewal Program, Recovery and Revaluation of Public Spaces initiated during the administration of the Mayor Luis Eduardo Garzón. Previous governments intervening the public space just focus in essentially aesthetic and physical aspects, without allowing the use by Illegal vendors approach. Mayor Garzon introduced a fundamental change installing kiosks in the public space and allows temporary use of Illegal vendors while acquiring skills to develop autonomous economic projects. Despite the radical change brought about this policy, this implementation was notoriously imperfect evidencing limitations, since vendors are not allowed to formalize their work.
dc.description: El presente estudio se centra en una política pública que ha sido llevada a cabo en el marco de la implementación de las mejoras enfocadas a la recuperación del espacio público en el Distrito Capital: El Programa de Renovación, Recuperación y Revalorización de Espacios Públicos iniciado durante la administración del alcalde Luis Eduardo Garzón. Los gobiernos anteriores intervenían el espacio público con un enfoque básicamente estético y físico, sin permitir su uso por vendedores ambulantes, éste introdujo un cambio fundamental al instalar quioscos fijos en el espacio público y permitir su uso temporal por antiguos vendedores mientras adquirían las capacidades para desarrollar proyectos económicos autónomos. A pesar del cambio radical que introdujo esta política, su implementación fue imperfecta evidenciándose notoriamente sus limitaciones, ya que no se permitió a los vendedores formalizar su trabajo.
2013-01-01T00:00:00ZVelásquez Casasbuenas, Ricardo AndrésThe present study is focuses on a public policy that has been conducted in the framework of the implementation of improvements aimed at the recovery of public space in Bogota City: The Renewal Program, Recovery and Revaluation of Public Spaces initiated during the administration of the Mayor Luis Eduardo Garzón. Previous governments intervening the public space just focus in essentially aesthetic and physical aspects, without allowing the use by Illegal vendors approach. Mayor Garzon introduced a fundamental change installing kiosks in the public space and allows temporary use of Illegal vendors while acquiring skills to develop autonomous economic projects. Despite the radical change brought about this policy, this implementation was notoriously imperfect evidencing limitations, since vendors are not allowed to formalize their work.Alcances y limitaciones del estatuto anticorrupción, proyecto de ley 142 de 2010 s, en materia de otorgamiento de licencias de explotación minera en Colombia. Un abordaje desde el código de minas Ley 685 de 2001Guerra Pérez, María Alejandrahttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/30182021-06-03T05:46:52Z2012-01-01T00:00:00Zdc.title: Alcances y limitaciones del estatuto anticorrupción, proyecto de ley 142 de 2010 s, en materia de otorgamiento de licencias de explotación minera en Colombia. Un abordaje desde el código de minas Ley 685 de 2001
dc.description.abstract: The diagnostic research has the principal objective to develop a posible solution to the deficiencies in the audit process in the award of mining licenses in Colombia in response to the constraints and challenges identified in the Anti-Corruption Statute, and his relations with the code of mines, Law 685 of 2001.
dc.description: La investigación diagnostica tiene como objetivo elaborar una propuesta de solución alternativa a las deficiencias en los procesos de fiscalización en materia de otorgamiento de licencias de explotación minera en Colombia como respuesta a las limitaciones y los desafíos identificados en el Estatuto Anticorrupción, con relación al código de minas, ley 685 de 2001.
2012-01-01T00:00:00ZGuerra Pérez, María AlejandraThe diagnostic research has the principal objective to develop a posible solution to the deficiencies in the audit process in the award of mining licenses in Colombia in response to the constraints and challenges identified in the Anti-Corruption Statute, and his relations with the code of mines, Law 685 of 2001.