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Estrategias de logística inversa que permitan la reutilización de llantas usadas


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Fecha
2016-01-25

Directores
Pardo Martínez, Clara Inés

ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad del Rosario

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Resumen
Esta investigación busca desde la logística inversa, mostrar como un producto tan implementado y desechado por la sociedad, puede generar un nuevo uso, e incluso la reintegración total de sus materias primas a la cadena de suministro, mostrando la estrecha relación que existe entre la logística inversa y la reutilización de productos fuera de uso. Para esto se analizara el manejo actual que tienen las llantas en Bogotá, planteando su flujo y dando a conocer el principal punto de falencia, que es la recolección y los diferentes sitios de acopio de estas. Los neumáticos o llantas son desechados anualmente en Bogotá sin medir las consecuencias ambientales que esto trae consigo, pues las quemas a cielo abierto de estos materiales y su almacenamiento inadecuado generan altos riesgos para su entorno y el medio ambiente. Además, el manejo inapropiado de llantas es una de las principales razones por la cual pasan a ser obsoletas al poco tiempo de uso. El proceso de fabricación de llantas es muy similar al proceso de cualquier producto, pues en resumen este cuenta con la implementación de sus materias primas, proceso de manufactura, una inspección final y como resultado un producto terminado, que al ser vendido muchas compañías se libran de la disposición final de las llantas. Pero ahí radica un punto a favor para la logística inversa, donde esta buscara la manera de darle un nuevo ciclo de vida a este producto, a través del reciclaje y la reutilización. Mediante esta investigación, se busca captar los principales lugares de acopio de llantas usadas en Bogotá, de manera que estos serán nuestros principales puntos de información para el proyecto, que permita plantear y definir de manera clara estrategias y conclusiones cualitativas.
Abstract
This research seeks from the reverse logistics, show how a product so implemented andrejected by society, can generate a new use, and even the full reintegration of their premiums to the supply chain materials, showing the close relationship between logistics reverse and reuse oflife products. For this current management with tires in Bogota, raising its flow and publicizing the main point of bankruptcy, which is the collection and the different collection sites these will be analyzed. Tires are discarded annually in Bogotá without considering the environmental consequences that this entails, because the open burning of these materials and their improper storage generate high risks to their surroundings and the environment. In addition, improper handling of tires is one of the main reasons that become obsolete soon after use. The manufacturing process of tires is very similar to the process of any product, because in all this has the implementation of its raw materials, manufacturing process, final inspection and result in a finished product, which when sold many companies are spared the disposal of tires. But therein lies a plus for reverse logistics, where this look for ways to give new life cycle this product through recycling and reuse. Through this research, it seeks to capture the main gathering placesin Bogota used tire, so that these will be our main points of information for the project, which allows raising and clearly define strategies and qualitative conclusions. Demonstrating through internal and external matrices for this sector analysis that the main shortcoming of recycling and reuse of tires is in the way these are collected and stored after use. Starting a collection of data that will lead to raise the supply chain for reverse logistics, showing in turn the different uses and ways of re-manufacturing for tires. Exposing a perspective and different approach to logistics as a means to regulate and reduce waste in the automotive industry, ushering in a new market whereits main inputs are products that have already completed their life cycle. They seek to promote fair consumption and sustainability not only the environment, but of all the new business opportunities this can bring. Ending with recommendations that welcome all points raised in the investigation.
Palabras clave
Logística inversa , medio ambiente , llantas , Neumáticos , pos consumo , reciclaje , puntos de recolección , acopio de llantas , normas , transformación , re usocontaminación , estrategias , caucho , nuevo ciclo
Keywords
Reverse logistics , environment , Bogotá , tires , post-consumer , recycling , collection , points , collecting tires , rules , processing , pollution , strategies , rubber , new cycle
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