Identidad Institucional CRAI
Logo EdocUR
    • English
    • español
    • português
  •  Work Submission
  •  FAQs
  • English 
    • English
    • español
    • português
  • Login

Contacto

Twitter

Facebook

Youtube

View Item 
  •   Repositorio Institucional EdocUR - Universidad del Rosario
  • Investigación
  • Documentos de investigación
  • Facultad de Economía
  • Documentos de trabajo economía
  • View Item
  •   Repositorio Institucional EdocUR - Universidad del Rosario
  • Investigación
  • Documentos de investigación
  • Facultad de Economía
  • Documentos de trabajo economía
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Equality of educational opportunity employing Pisa data: taking both achievement and access into account

  • Exportar citas ▼
    • Exportar a Mendeley
    • Exportar a BibTex
Thumbnail
Visualizar
Date
2012-11
Author
Carvalho, Márcia
Gamboa Niño, Luis Fernando
Waltenberg, Fábio D.
Share
Citation
URI
https://ideas.repec.org/p/col/000092/010239.html...

Summary

La medición de la desigualdad de oportunidades con las bases de PISA implican varias limitaciones: (i) la muestra sólo representa una fracción limitada de las cohortes de jóvenes de 15 años en los países en desarrollo y (ii) estas fracciones no son uniformes entre países ni entre periodos. Lo anterior genera dudas sobre la confiabilidad de estas mediciones cuando se usan para comparaciones internacionales: mayor equidad puede ser resultado de una muestra más restringida y más homogénea. A diferencia de enfoques previos basados en reconstrucción de las muestras, el enfoque del documento consiste en proveer un índice bidimensional que incluye logro y acceso como dimensiones del índice. Se utilizan varios métodos de agregación y se observan cambios considerables en los rankings de (in) equidad de oportunidades cuando solo se observa el logro y cuando se observan ambas dimensiones en las pruebas de PISA 2006/2009. Finalmente se propone una generalización del enfoque permitiendo otras dimensiones adicionales y otros pesos utilizados en la agregación.
Abstract
While PISA datasets have been used for measuring inequality of educational opportunity they have important limitations: (i) samples only cover a relatively limited fraction of developing countries’ cohorts of 15-year-olds, and (ii) such fractions are not uniform across countries and waves. This casts doubts on the reliability of such measures when used for international and intertemporal comparisons: a milder calculated inequality of opportunity in a given country at a given moment might simply be the artifact of a more restricted and homogeneous sample. Previous attempts of addressing this problem have focused on explicitly reconstructing full samples. Here an alternative path is followed, relying on bidimensional indices, in which equality of opportunity in achievement is the first dimension and equality of opportunity for access to the exam is the second one. We compute the two dimensions and aggregate them using alternative techniques. Employing PISA 2006/2009 data for six Latin-American countries we observe rank reversals when comparing results based upon our indices and those based upon conventional indices of equality of opportunity for achievement. We then generalize our approach allowing for more dimensions and parameterizing the dimensions’ weights.

Keyword

Equality of opportunity ; Measurement of inequality of opportunity ; Multidimensional measures ; PISA test scores ; Latin America ;

Subject

Administración escolar; educación especial ;

Source link

https://ideas.repec.org/p/col/000092/010239.html...

Show full item record

Collections
  • Documentos de trabajo economía [267]
Política de Acceso Abierto URPortal de Revistas URRepositorio de Datos de Investigación URCiencia Abierta UR
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsTitlesAuthorsTypeSubjectsAdvisorBy Issue DateThis CollectionTitlesAuthorsTypeSubjectsAdvisorBy Issue Date

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Política de Acceso Abierto URPortal de Revistas URRepositorio de Datos de Investigación URCiencia Abierta UR