Identidad Institucional CRAI
Logo EdocUR
    • English
    • español
    • português
  •  Work Submission
  •  FAQs
  • English 
    • English
    • español
    • português
  • Login

Contacto

Twitter

Facebook

Youtube

View Item 
  •   Repositorio Institucional EdocUR - Universidad del Rosario
  • Sello editorial
  • Revistas
  • Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social "Disertaciones"
  • View Item
  •   Repositorio Institucional EdocUR - Universidad del Rosario
  • Sello editorial
  • Revistas
  • Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social "Disertaciones"
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The University Radios of Mexico and its Strategies to Communicate Science on the Internet

  • Exportar citas ▼
    • Exportar a Mendeley
    • Exportar a BibTex
Thumbnail
Date
2019-07-20
Author
Vázquez Guerrero, Marina
Métricas

Share
Citation
URI
https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.6550
https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/29109

Summary

El presente trabajo muestra un análisis de las estrategias que tienen para comunicarse con su audiencia las radios universitarias de México y evidencia el nivel de incorporación de la web 2.0 a este tipo de medios de corte social y cultural que suman alrededor de 75 en todo el país. En particular se hace una revisión a los programas de comunicación pública de la ciencia y tecnología (pcst), desde sus formatos, creatividad y forma de distribución, que implican la posibilidad de que un usuario lo comparta o escuche a su tiempo y ritmo. Se recurrió para ello a la observación sistemática de cada uno de los sitios web de las emisoras, así como al análisis de contenido de las radios que mantienen en línea productos que divulgan la ciencia. Como resultados observamos que tan solo el 14 % ofrece esta posibilidad, y el uso del podcast que tiene ventajas sobre otros, como la sindicación, el almacenamiento y la descarga en dispositivos móviles, se limita a seis casos, cuando significa una de las principales formas de difusión de contenidos, aliado importante de la radio actual.
Abstract
This paper analyses the strategies used by Mexican university radio stations to communicate with their audience, particularly those showing some degree of integration of the web 2.0 to social and cultural media, which constitute around 75 % of all media in the country. In particular, the article shows the analysis made of programs of public communication of science and technology focusing on format, creativity, and distribution techniques, which could foster the users' possibility to share and listen at his/her own pace. Exploration was done using systematic observation for exploring websites of radio stations as well as content analysis of scientific divulgation products broadcasted online. Results show that only 14 % of radio stations offer this option and the use of podcast that has advantages over others such as syndication, storage, and downloading in mobile devices is limited to six cases. One of the main dissemination forms of contents and an essential ally of the current radio is podcasts.
Subject
Public communication of science and technology ; university radio ; sound ; podcast ; Comunicación pública de la ciencia ; radio universitaria ; sonido ; podcast ; Comunicação pública da ciência ; rádio universitária ; som ; podcast ;

Source link

https://revistas.urosario.edu.co/index.php/disertaciones/article/view/6550...

Show full item record

Collections
  • Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social "Disertaciones" [312]
Política de Acceso Abierto URPortal de Revistas URRepositorio de Datos de Investigación URCiencia Abierta UR
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsTitlesAuthorsTypeSubjectsAdvisorBy Issue DateThis CollectionTitlesAuthorsTypeSubjectsAdvisorBy Issue Date

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Política de Acceso Abierto URPortal de Revistas URRepositorio de Datos de Investigación URCiencia Abierta UR