Identidad Institucional CRAI
Logo EdocUR
    • English
    • español
    • português
  •  Work Submission
  •  FAQs
  • English 
    • English
    • español
    • português
  • Login

Contacto

Twitter

Facebook

Youtube

View Item 
  •   Repositorio Institucional EdocUR - Universidad del Rosario
  • Sello editorial
  • Revistas
  • Revista Ciencias de la Salud
  • View Item
  •   Repositorio Institucional EdocUR - Universidad del Rosario
  • Sello editorial
  • Revistas
  • Revista Ciencias de la Salud
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Learning Styles and Academic Performance of Obstetrics' Students

  • Exportar citas ▼
    • Exportar a Mendeley
    • Exportar a BibTex
Thumbnail
Date
2019-06-04
Author
Altamirano-Droguett, MSc, Janet Elizabeth
Araya-Crisóstomo, MSc, Sandra Patricia
Contreras, MSc, Marcela Paz
Métricas

Share
Citation
URI
https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.7937
https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/29481

Summary

"Introducción: el presente estudio analizó los estilos de aprendizaje de estudiantes universitarios de obstetricia de Concepción y su relación con las variables edad, año de la carrera que cursa y rendimiento académico. Se planteó como hipótesis que el estilo de aprendizaje que incrementa en mayor medida el rendimiento de los estudiantes es el estilo reflexivo. Materiales y métodos: se realizó un estudio descriptivo, transversal y relacional en 208 alumnos matriculados entre los años 2015 a 2018. Se utilizó el cuestionario CHAEA de Estilos de Aprendizaje de Honey y Alonso. Para el análisis estadístico se utilizó la prueba ji Cuadrado y la prueba anova con comparaciones planificadas, para determinar si existían diferencias significativas entre rendimiento académico y estilo de aprendizaje. Resultados: los resultados muestran predominancia del estilo reflexivo en el 50 % de los estudiantes y en un 48 % en la predominancia combinada reflexivo-teórico. El análisis inferencial determinó que existen diferencias estadísticamente significativas entre rendimiento académico y estilo de aprendizaje predominante (p = .001). Conclusión: no existe relación entre estilos de aprendizaje y edad o año de carrera que cursan los estudiantes; sin embargo, sí existe relación entre estilos de aprendizaje y rendimiento, la cual podría estar determinada por el vínculo entre características del estilo reflexivo y competencias genéricas a desarrollar en esta carrera de salud."
Abstract
"Introduction: The present study analyzed the learning styles of university students of obstetrics of Concepción, and its relationship with age, year of career and academic performance variables. Researchers hypothesized that the learning style that increases student performance the most is the reflective style. Materials and methods: A descriptive, cross-sectional and correlational study was carried out on 208 students enrolled between 2015 and 2018. The research used chaea questionnaire of Learning Styles of Honey and Alonso. For the statistical analysis, the Pearson Chi Square test and the anova test with planned comparisons were used to determine if there were significant differences between academic performance and learning style. Results: The results showed that 50% of students have a predominance of reflective style, while 48 % showed a combined reflective-theoretical dominance. The inferential analysis determined that there are statistically significant differences between the academic performance and predominant learning style (p = .001). Conclusion: There is no relationship between learning styles and age or career year students; however, there is a relation between it and the performance which could be determined by the link between both reflective style and generic abilities developed in this health program."
Subject
Education ; learning ; universities ; obstetrics ; academic performance ; obstetrics ; Obstetrics ; educación ; aprendizaje ; universidades ; desempeño académico ; obstetricia ; obstetricia ; educação ; aprendizagem ; universidades ; desempenho acadêmico ; obstetrícia ; obstetrícia ;

Source link

https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/7937...

Show full item record

Collections
  • Revista Ciencias de la Salud [592]
Política de Acceso Abierto URPortal de Revistas URRepositorio de Datos de Investigación URCiencia Abierta UR
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsTitlesAuthorsTypeSubjectsAdvisorBy Issue DateThis CollectionTitlesAuthorsTypeSubjectsAdvisorBy Issue Date

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Política de Acceso Abierto URPortal de Revistas URRepositorio de Datos de Investigación URCiencia Abierta UR