Identidad Institucional CRAI
Logo EdocUR
    • English
    • español
    • português
  •  Work Submission
  •  FAQs
  • English 
    • English
    • español
    • português
  • Login

Contacto

Twitter

Facebook

Youtube

View Item 
  •   Repositorio Institucional EdocUR - Universidad del Rosario
  • Sello editorial
  • Revistas
  • Revista Ciencias de la Salud
  • View Item
  •   Repositorio Institucional EdocUR - Universidad del Rosario
  • Sello editorial
  • Revistas
  • Revista Ciencias de la Salud
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Social Skills and Suicide Risk in Adolescents of an Education Institute of the City of Armenia (Quindío, Colombia)

  • Exportar citas ▼
    • Exportar a Mendeley
    • Exportar a BibTex
Thumbnail
Date
2019-02-08
Author
Gonzáles Portillo, Juan
Franco Monroy, David Alejandro
Marín Vasco, Jessica Alejandra
Restrepo Chacón, Stefany
Métricas

Share
Citation
URI
https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.7611
https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/29465

Summary

Introducción: el objetivo de este artículo es establecer la relación entre la adquisición de habilidades sociales y la manifestación clínica de ideación suicida y riesgo suicida en adolescentes. Materiales y métodos: la investigación se realizó siguiendo un diseño descriptivo y correlacional, en una población de 115 adolescentes entre 12 y 18 años, se aplicó la Escala de Desesperanza de Beck y el Test de Habilidades Sociales de Goldstein. Resultados: los datos arrojaron que existe una correlación significativa, inversamente proporcional entre la adquisición de habilidades sociales y el menor riesgo de sintomatología suicida. Conclusión: por medio de los resultados obtenidos, se ha podido corroborar cómo la familia cumple un papel importante en la regulación emocional y en la adquisición de habilidades sociales en la persona, además de cómo, a partir de la adquisición de un estilo de afrontamiento sano en la resolución de problemas vitales, se aminora la posibilidad de desarrollar alguna manifestación suicida.
Abstract
Introduction: The objective of this article is to establish the relationship between the acquisition of social skills and the clinical expression of suicidal ideation and suicide risk in adolescents. Materials and Methods: The research was conducted following a descriptive and correlational design, in a population of 115 adolescents aged between 12 and 18 years old. The Beck's Hopelessness Scale and the Goldstein Social Skills Test were applied. Results: Data showed that there is a significant, inversely proportional correlation between the social skills and a lower risk of suicidal symptomatology. Conclusion: Based on the obtained results it was possible to corroborate how family plays a relevant role in the emotional regulation and in acquiring social skills in the individual, it was also possible to sustain that, on the basis of a healthy copying style in the resolution of vital problems, the possibility of developing any suicidal expression slows down.
Subject
social skills ; depression ; suicide ; adolescence ; psychology ; habilidades sociales ; depresión ; suicidio ; adolescencia ; psicología ; habilidades sociais ; depressão ; suicídio ; adolescência ; psicologia ;

Source link

https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/7611...

Show full item record

Collections
  • Revista Ciencias de la Salud [592]
Política de Acceso Abierto URPortal de Revistas URRepositorio de Datos de Investigación URCiencia Abierta UR
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsTitlesAuthorsTypeSubjectsAdvisorBy Issue DateThis CollectionTitlesAuthorsTypeSubjectsAdvisorBy Issue Date

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Política de Acceso Abierto URPortal de Revistas URRepositorio de Datos de Investigación URCiencia Abierta UR