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Emotional Transformation in the Victims of the Armed Conflict for Reconciliation in Colombia

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Date
2019-07-01
Author
Peltier-Bonneau, Leila
Szwarcberg, Méline
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Citation
URI
https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/desafios/a.7283
https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/29382

Summary

Este artículo analiza el lugar de las emociones en el posacuerdo de paz colombiano, basándose en la implementación del programa Escuelas de Perdón y de Reconciliación (Espere) de la Fundación para la Reconciliación. Cuando los participantes, principalmente víctimas del conflicto armado, niegan sus emociones derivadas de una ofensa, observamos que se generan fenómenos de somatización que demuestran la insuficiencia de la resiliencia individual. La metodología pedagógica de las Espere permite abrir un camino hacia la reconciliación a través de actividades lúdicas y reflexivas en grupo. La facilitación de un nuevo espacio de socialización donde se construye la confianza en el otro, fracturada después del traumatismo, es novedosa y liberadora. Para lograrlo, el lenguaje y el cuerpo son dos herramientas privilegiadas de la expresión personal. A esta reflexión se suma un enfoque de género, dado que los grupos analizados se componen únicamente por mujeres: la atención psicosocial toma en cuenta esta particularidad y ajusta la metodología con el fin de generar espacios de trabajo adaptados.
Abstract
"This article analyses the place of emotions in the frame of the Colombian post-peace agreement situation based on the Espere (Schools of Forgiveness and Reconciliation) programs' implementation. When the participants (mainly victims of the armed conflict) are not showing their emotions derived from an offense (victimizer action), we observe that they have not developed enough individual resilience, expressing them in other ways, for example by somatization. The methodology allows people to understand reconciliation through playful and reflective activities in small groups. The discovery of a new socialization space for constructing trust in relationships with others, after being fractured during a trauma, is innovative and liberating: to achieve that, both body and language are essential tools in the personal (individual) expression. During the process, we added a gender component. It is important to remark that our two groups from Usme (Bogotá, Cundinamarca) and María La Baja (Bolívar) were only composed of women; psychosocial attention took into account this characteristic, and the method was adjusted accordingly."
Subject
reconciliación ; emociones ; víctimas ; atención psicosocial ; conflicto armado ; Reconciliation ; emotions ; victims ; psychosocial attention ; armed conflict ; reconciliação ; emoções ; vítimas ; atenção psicossocial ; conflito armado ;

Source link

https://revistas.urosario.edu.co/index.php/desafios/article/view/7283...

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